IN GESPREK MET...

DE MARKETEERS ACHTER DE WÉDÉFLEX CAMPAGNES

Iedere twee jaar verrassen wij, Wédéflex Duurzame Daksystemen, al onze relaties met een splinternieuwe campagne. De aftrap van iedere nieuwe campagne vindt traditiegetrouw plaats op de Bouwbeurs. Over het concept en alle uitingen en acties die daaruit voortkomen is goed nagedacht. Wilt u ook wel eens weten hoe zo’n typische Wédéflex-campagne tot stand komt? Wat eraan voorafgaat en welke mensen aan de basis staan? Sacha Krijnen is Marketing en Communicatie Manager bij Wédéflex en Martin Vroom is Creative Director en eigenaar van Communicatiebureau VisionArt. Zij vertellen graag meer over hun 15-jarige samenwerking en geven u een kijkje achter de schermen…

Het waarom
“Het doel van onze twee-jaarse campagne is om de markt te blijven prikkelen en enthousiasmeren. De campagne vormt de kapstok voor onze innovaties, events en alle communicatieve uitingen. En uiteraard leggen we hiermee ook een ‘feel good deken’ over alles heen wat Wédéflex ademt. Mijn persoonlijke doel is om voor Wédéflex een positief onder­scheidend vermogen te creëren in de dakenbranche en wellicht ook daarbuiten.” begint Sacha.

Van voorbereiding tot lancering
Sacha: “Voordat onze campagne gelanceerd wordt, stoppen we met elkaar veel tijd in de voorbereiding. We starten dan ook al één jaar voorafgaande een nieuwe campagne. Allereerst spar ik met diverse mensen binnen onze organisatie over marktontwikkelingen en eventuele nieuwe producten.

Met deze info en de (werk)titel, die ik dan al vaak in mijn hoofd heb, plannen we rond maart de eerste brainstormsessies met VisionArt. Welke feiten of bewijzen en welk gevoel willen we communiceren met het nieuwe thema? Maar uiteraard
ook: welke events en acties gaan we hiervoor inzetten? Denk dan bijvoorbeeld aan onze momenten rondom Valentijnsdag, verjaardagen, de zomervakantie, EK/WK voetbal, kerst en ga zo maar door.”

Martin: “Wij vertalen de wensen die voortkomen uit deze brainstorm naar twee à drie creatieve voorstellen, die we aan Wédéflex presenteren. Omdat een duidelijke planning absoluut vruchten afwerpt, streven Sacha en ik ernaar om eind mei de definitieve keuze in concept gemaakt te hebben.”

Sacha: “Inderdaad, we houden elkaar vlijmscherp, niet alleen in concept­vorming maar ook in planning. En dat is ook nodig want in juni gaan we al aan tafel met onze standbouwer (voor de Bouwbeurs) om te kijken hoe de nieuwe stand de juiste exponent kan zijn van ons gekozen concept.”

Martin: “Alle acties en uitingen worden minutieus gepland en begroot. Deadlines zijn lang vooraf bekend en in het najaar zijn al veel zaken gereed. Sacha werkt graag met een strakke tijdsplanning en streeft ernaar de acties ruim op tijd op de plank te hebben liggen. Dit minimaliseert fouten en stress maar levert vooral meer werkplezier op. En ja, dat werkt.”

Sacha: “Dan volgt de uiteindelijke lancering van de campagne. Dit gebeurt in twee etappes. Allereerst presenteren wij deze aan onze Wédéflex Established Dealers. Dit vindt plaats in januari op de Dealerdag. Vervolgens beleeft onze campagne haar kick off, voor de rest van de markt, op de Bouwbeurs. Met het uitnodigingstraject teasen we al onze relaties om hen vervolgens gastvrij te ontvangen in onze stand. In deze stand beleven de relaties live onze campagne.”

Sterk duo
Martin: “We zijn gehuisvest in hetzelfde pand en werken al jarenlang samen. Dus ja, het voelt bijna als familie maar let wel: de zakelijkheid blijft altijd behouden. We hebben aan een half woord genoeg maar prikkelen elkaar tegelijkertijd continu. Je bent altijd zo goed als je laatste werk. Dat verandert niet. Wij moeten en willen Wédéflex iedere keer weer verrassen.”

Sacha: “We durven elkaar de waarheid te zeggen en leggen de lat hoog. Ik ben een perfectionist en Martin gaat daar op de juiste manier mee om. Ik mag Martin scherp houden en dat is prettig samenwerken, want alleen het allerbeste is goed genoeg voor Wédéflex. Onze creatieve maar ook persoonlijke klik en ons streven naar succes is daarmee goed in balans.”

Bijzondere marketing­communicatie voor een bijzonder bedrijf
Sacha: “De bouw is nog steeds behoudend als het om marketing en communicatie gaat. Vaak is deze erg productgericht. Ik geloof echter in campagnes die het gevoel en de ratio op de best mogelijke manier doen samensmelten. Wédéflex is een A-merk en levert producten van topkwaliteit. Maar als bedrijf stralen we ook gevoel uit. En in deze combinatie ligt misschien wel ons belangrijkste onderscheidend vermogen.”

Martin: “Eigenlijk bedrijft Wédéflex een bijzondere vorm van marketing­communicatie. Hun belangrijkste communicatiedoelgroepen zijn de Dealers en hun klanten. Zij hoeven niet zozeer reclame te maken voor de producten. Die hebben zichzelf al bewezen. Wij willen juist de kracht en de ziel van de organisatie blijvend bevestigen. Wédéflex is in de positie om op deze manier te kunnen communiceren. Het is een feest daar iedere keer aan mee te mogen werken.”

Nieuwe campagne 2019/2020
“Of we al een tipje van de sluier op kunnen lichten als het om de nieuwe campagne gaat? Hmmm. Dat houden we graag nog even geheim. Ik kan alleen zeggen dat we de campagne deze keer ‘dicht bij huis houden,” besluit Sacha.

Martin: “Het wordt in ieder geval een campagne waar iedereen zich bij thuis voelt. Laat het speculeren nu maar beginnen!”

Sacha Krijnen
Sacha werkt al meer dan twintig jaar bij Wédéflex.
Ze startte op de Afdeling Sales en is nu al weer vele jaren verantwoordelijk voor de Marketing. Zij creëert en communiceert het onder­scheidende vermogen van het bedrijf. Ze wordt vaak ‘De dame achter de Wédéflex-campagnes’ genoemd. Sinds kort is ze – jawel – verloofd met de liefde van haar leven. Samen hebben ze een zoon van 6 jaar. Sacha heeft een passie voor beauty, (interieur) styling en het bella Italia!
Martin Vroom
Trotse vader van twee dochters en al 24 jaar succesvol met zijn communi­catiebureau VisionArt. Met VisionArt wil Martin klanten en merken op onder­scheidende wijze profileren om de doel­stelling van de klant te behalen, bijvoorbeeld op het gebied van sales, bekendheid of awareness. Privé geniet Martin van zijn vriendin, theater, kunst en het bourgondische leven in het mooie ‘s-Hertogenbosch, tevens zijn thuisbasis.

 

TerugNaarNieuwsoverzicht_2