THUIS BIJ...

ONZE WÉDÉFLEXERS ARIE, BERRY, BRAM, CHRISTIAN, MARCEL & ROWALD

Thuiswerken. Thuisisolatie. Zoveel mogelijk thuis­blijven. De coronacrisis gaf een heel andere lading aan onze marketingcampagne ‘Thuis op het dak’. Tijd om met elkaar te evalueren wat het voor onze Familie Wédéflex betekende. Een gezamenlijke terug- en vooruitblik.

Marcel Duyvestijn & Christian Nijholt (Account Managers)
Marcel: “Toen corona begin maart echt om zich heen greep regende het annuleringen van afspraken. In een paar dagen tijd was mijn agenda nagenoeg leeg. Het massale thuis­werken in Nederland begon. En er was ook angst, zeker in het zuiden van het land dat zwaar getroffen is. Christian en ik hebben de afgelopen maanden veel met Roland Sleutjes (Algemeen Directeur) overlegd om te kijken hoe we onze werkzaamheden het beste in konden richten in coronatijd. Gelukkig ging de bouw niet in lockdown. Projecten gingen veelal gewoon door en onze Technisch Managers konden ook doorwerken. En voor mij werd het veel, heel veel (beeld)bellen.”

Christian: “In Noord-Nederland heerste in het begin toch meer het gevoel dat er weinig loos was. Het voelde bijna surrealistisch. Maar we hielden en houden ons natuurlijk wel aan alle protocollen. Veel opdrachtgevers dachten aanvankelijk dat de crisis van korte duur zou zijn. Later kwam het besef, dat het wel eens heel lang zou kunnen gaan duren. Ik moest het klantcontact anders inrichten en zorgde ervoor dat ik alle telefonische of Zoom/MS Teams-gesprekken met klanten en opdrachtgevers optimaal voorbereidde. Ik wilde op de best mogelijke manier in verbinding blijven met al onze relaties.”

Marcel: “Je ziet de laatste weken wel een versoepeling. Wédéflex Established Dealers en opdrachtgevers maken bijvoorbeeld meer afspraken met ons in de buitenlucht of soms toch weer op kantoor. Natuurlijk op 1,5 meter afstand. En ik heb ook al een aantal afspraken gehad bij mensen thuis. Wat aangeeft dat we toch heel dicht bij onze relaties staan.”

Marktbewegingen: vervroegen en uitstellen
Christian: “We zagen dat opdracht­gevers zoals woningbouwcorporaties heel goed naar hun huurders luister­den. Ze bewogen met hen mee. Als een dakdekker dacht dat dakwerk­zaamheden prima uitgevoerd konden worden, maar de huurder het niet prettig vond, ging het niet door. Bij veel andere opdrachtgevers was het moeilijk in te schatten hoe ze zouden acteren in coronatijd. Dat verschilde per project.”

Marcel: “Ik ervoer dat er veel opdracht­­gevers waren die werkzaamheden in coronatijd naar voren haalden. Maar ook die juist veel opschoven. We hebben een korte tijd gekend waarin de Wédéflex dakrol een soort van wc-rol werd zeg maar. Die je moest hamsteren. Gelukkig dachten onze Dealers en onze opdrachtgevers – zowel in nieuwbouw als renovatie – actief met ons mee hoe daar goed mee om te gaan. Wij waren goudeerlijk naar hen en zij naar ons. Dat bouw je toch op in de loop der jaren en dat betaalt zich in lastigere tijden uit.”

Lessons learned en op weg naar een ‘nieuw normaal’?
Christian: “Wat ik heb geleerd, is dat je als bedrijf en als mens heel flexibel kunt meebewegen als een moeilijke situatie, zoals corona nu, daarom vraagt. Je wordt inventief en denkt niet zozeer aan wat niet meer kan maar juist over wat je wel kunt doen. Beeldbellen werkt bijvoorbeeld prima als je elkaar al heel goed kent (denk aan beeldbellen met collega’s) maar is minder geschikt voor gesprekken met nieuwe relaties. En door het wegvallen van (veel) reistijd kreeg ik ook ruimte om tijd te investeren in innovatiepro­jecten van Wédéflex zelf die aandacht vergden. De uitspraak ’Never waist a good crisis’ is daarbij op z’n plaats.”

Marcel: “Ik ben blij dat er verruiming in maatregelen komt en dat we lang­zaam­­­aan naar ‘een nieuw normaal gaan’ (wat dat ook precies mag zijn). Ik heb ervaren dat relaties het fysieke contact missen en dat is voor mij evenzo het geval. Beeldbellen vervangt dat niet. Het voeren van buiten- en wandelge­sprek­ken in een andere omgeving vond ik daarentegen erg fijn. Deze brengen een andere ambiance met zich mee. Dus daar hou ik graag aan vast.”

Berry Aalberts, Rowald Derksen, Bram Nottelman & Arie Speerstra (Technisch Managers)
Berry: “1,5 meter afstand houden bij dakinspecties is natuurlijk geen enkel probleem. En vaak kunnen we nu buitenom het dak betreden en hoeven we niet bij particulieren of organisaties naar binnen. In het begin van de corona­crisis merkte ik wel dat opdracht­gevers wat terughoudender waren, maar al gauw bleek dat wij ons werk veilig konden continueren. Daarbij brengt alle ellende van corona ook een klein voordeel met zich mee: alle files waren weg.”

Arie: “Ik merkte dat de protocollen zowel bij de Wédéflex Dealers als bij de opdrachtgevers strak ingeregeld waren. Bij werkzaamheden aan een kantorencomplex waren overal pijlen op de vloeren aangebracht voor de looprichtingen. Op veel plekken waren instructies te vinden over wat wel en wat niet te doen. Je maakte alleen gebruik van de lift want met meerdere mensen was niet toegestaan. En in het gebouw waar normaliter zo’n 2000 mensen werken, waren nu maar 50 medewerkers aanwezig.”

Rowald: “Opdrachtgevers en Dealers pasten zich razendsnel aan de nieuwe situatie aan. Zo mochten we een zorgcentrum niet meer binnen, wat heel begrijpelijk was. En dan stond er in no time een klimsteiger om van buitenaf toch het dak te kunnen inspecteren. Het viel mij op dat een crisis als deze ook laat zien hoe flexibel en creatief organisaties kunnen zijn.”
Berry: “Ik moest een keer gebruikmaken van een bouwlift om op het dak te kunnen komen. Deze moest ik ook zelf bedie­nen. Dat was best wel spannend maar het is helemaal goed gekomen.”

Bram: “Ik heb grote verschillen ervaren tussen opdrachtgevers. Sommige wa­­ren erg voorzichtig en stelden afspraken resoluut uit. Andere schatten samen met ons de risico’s in en keken hoe werkzaamheden wel veilig uitge­voerd konden worden. Buitenom het dak op is wel even de norm en dat is een goe­de oplossing. En wat ik echt heel mooi vond: veel opdrachtgevers haalden werken bewust naar voren. Voor ons maar ook voor bijvoorbeeld schilders. Dit om de economie draaiende te houden en hun (toe)leveranciers te ondersteunen in zwaar weer.”

Contact onderhouden in coronatijd
Bram: “Het beeldbellen en -vergaderen is in crisistijd een goede oplossing, maar ik mis dan wel het menselijke contact. Echt contact maken is veel lastiger via een scherm. En ik heb ook nog nooit zo vaak achteruitgelopen op een dak. Je zoekt mensen op en wilt elkaar ontmoeten en tegelijkertijd moet je afstand bewaren voor de veiligheid. Dat is lastig.”

Rowald: “Wij werken veelal in de buiten­lucht en dat is nu een groot voordeel. We zitten in de goede sector zeg maar. Het was bijna ‘business as usual’. Geen handen meer geven vond ik wel lastig. Het voelt bijna onbeschoft dat niet te doen bij contacten die je begroet. Maar er zijn aan de andere kant ook mensen die dat eigenlijk wel prima vinden.” Arie: “Ik kan me daar ook in vinden. Ik vind een ‘galp’ (een Noord-Nederlandse amicale vocale begroeting) een prima alternatief nu.”

En hoe kijken we naar de toekomst?
Berry: “Ik vind de berekendheid, dat je overal bij na moet denken, niet ideaal. Het neemt de spontaniteit weg in de omgang met mensen. Ik hoop dat er snel een vaccin komt en het weer veilig is meer nabij contact te hebben met relaties. Maar ik heb ook ervaren dat werkzaamheden anders ingevuld kun­nen worden. Bijvoorbeeld afspraken clusteren in één dag om onnodige ‘be­­wegingen’ zoveel mogelijk te voorko­men. Dat scheelt ook reistijd en -kosten.”

Bram: “Wij konden en kunnen binnen Wédéflex heel zelfstandig werken. Dat is van waarde gebleken de afge­lopen maanden. Daar hou ik dus graag aan vast.”

Arie: “Ik maak me nog wel zorgen over de toekomst. Worden maatregelen niet te snel versoepeld? Hopelijk komt er heel snel een vaccin en vormt het samenkomen van grote groepen mensen geen risico meer.”

Rowald: “Sommige opdrachtgevers vertelden me, dat ze helemaal gek werden van het thuiswerken. Ik herken dat deels. Ik mis, net als hen, de so­ciale contacten. De persoonlijke gesprekken. Die wil ik graag weer voeren.”

Laten we elkaar weer ontmoeten!
Heb jij, net als wij, weer behoefte aan een energiek persoonlijk gesprek? Leuk! We plannen graag een veilig buiten­gesprek met je in. Neem gerust contact op met (een van) ons.