Wédéflex ‘adopteert’ een elektrische truck
Toen E. van Wijk Wédéflex vroeg mee te investeren in een nieuwe elektrische truck was de keuze snel gemaakt. ‘Ja natuurlijk’ was het antwoord.
Wat betekent dat je de E. van Wijk truck met Wédéflex logo erop in het land kunt spotten. Coen: “E. van Wijk steekt zijn nek uit en wij vinden dat in één woord geweldig. Samen investeren in duurzaamheid: het valt op deze manier wederom helemaal op z’n plek.” Van weerstand naar ambassadeurs Ewout: “In het begin stonden chauffeurs er niet om te trappelen: ‘Als ik elektronisch wil rijden, ga ik wel naar de kermis’. Maar als je ze munitie geeft en ‘The Why’ goed uitlegt, neem je die weerstand weg. Nu zijn de chauffeurs zelfs ambassadeurs geworden. Ze rijden ‘in de toekomst’, héérlijk rustig en profiteren van een sterk verbeterde actieradius.”
UPDATE: Wédéflex reduceert 150.000 kilo CO2-uitstoot met het inmengen van biodiesel en de inzet van de elektrische truck!De wereld verandert en wij ook Coen: “In alle facetten van de keten denken wij na over het milieu. Dat is voor onze dealers niet anders want ook zij moeten – en willen! – hun CO2-uitstoot verantwoorden. De bewustwording rondom duurzaam ondernemen en circulariteit wordt overal groter en dat is een goede zaak. Waar je kán bijdragen moet je ook bijdragen.” Ewout: “De bewustwording is inderdaad enorm verhoogd. Initiatieven als de Earth Overshoot Day, waar ook een Nederlandse variant* van is, dragen daar zeker aan bij. Het moet anders en het kan ook anders. Het duurzame partnerschap van Wédéflex en E. van Wijk laat het zien.” *De Dutch Overshoot Day, de dag waarop Nederland zijn jaarlijkse biocapaciteit heeft verbruikt, valt in 2025 op 5 mei. Dit betekent dat als iedereen op aarde zou leven zoals Nederlanders, we op 5 mei alles al verbruikt zouden hebben wat de aarde in een jaar kan vernieuwen. |
Het partnerschap tussen logistiek bedrijf E. van Wijk en Wédéflex Duurzame Daksystemen gaat al bijna 50 (!) jaar terug. In al die jaren hebben deze bedrijven steeds gekeken naar hoe ze samen het logistieke proces rondom de Wédéflex dakrollen kunnen optimaliseren en verduurzamen. Nationaal en internationaal. Het inzetten van elektrische trucks is een van de recente stappen die genomen zijn. Ewout van Wijk (CEO E. Van Wijk) en Coen van der Kooij (Algemeen Directeur Wédéflex) vertellen graag meer over de nieuwste ontwikkelingen.
“Ik ben opgegroeid in het familiebedrijf en zag dus van jongs af aan vele Wédéflex dakrollen in de opslag en op de trucks”, vertelt Ewout. “We vinden elkaar als partners echt in onze gedeelde waarden en passie voor duurzaam ondernemen.” “Duurzaam is voor mij ook niet alleen gerelateerd aan milieuvriendelijk” vult Coen aan. “Het staat ook voor bestendige relaties. We versterken elkaar. E. van Wijk doet wat wij beloven.”
Toewerken naar zero emissie
Ewout: “Investeren in CO2-reductie en recycling is de afgelopen vijf jaar fors geïntensiveerd. Binnen Lean & Green, het leidende CO2-reductieprogramma in de logistiek, hebben we inmiddels drie sterren behaald. We streven ernaar de laatste twee sterren ook te behalen en daarmee zero emissie te bereiken.”
Coen: “Ik heb respect voor de visionaire blik van E. van Wijk. Ewout DOET het gewoon.”
Ewout: “Het Lean & Green programma is een passie geworden. En het past ook bij onze kernwaarde rentmeesterschap. We krijgen de aarde tot onze beschikking maar daar hoort ook bij dat je alles beter achterlaat dan het nu is. We zijn een commercieel bedrijf dat vooroploopt als het om duurzaamheid gaat en daar bewust in investeert. De validatie van Lean & Green hebben we daarbij nodig.”
Coen: “Dat begrijp ik, maar ‘het vinkje’ is bovenal een logisch gevolg van wat je al lange tijd vanuit je hart doet. Zo werkt het ook bij ons.”
Aanschaf elektrische trucks
“Wij kochten begin 2023 onze eerste elektrische truck” vervolgt Ewout. “Later hebben we dat uitgebreid naar tien. Verder hebben we twee test e-trucks van DAF wat het totaal twaalf maakt. En let wel, dit heeft een enorme impact. Denk aan verzekeringen, financiering, planning en laadcapaciteit (want stilvallen is lastig…) en onderhoud (dat heel anders is). Duur? Zeker, maar we gaan naar een nieuw normaal en dan moet je de transitie NU maken. We hebben stevig geïnvesteerd in batterijcapaciteit en gelukkig twee jaar geleden ook al extra elektriciteit aangevraagd. De trucks worden ’s nachts geladen met 100% groene energie. Als ik eerlijk ben zou ik voor de Benelux helemaal geen dieseltrucks meer aanschaffen mits de (groene) stroomleveranties gegarandeerd zijn. Maar anno nu zijn we helaas nog niet helemaal zelfvoorzienend.”